Digital kommunikation


Oavsett om ditt fokus ligger på att bygga ett varumärke på lång sikt eller på försäljning är ordet relevans nyckeln när du kommunicerar. Ett relevant budskap till en relevant målgrupp vid en relevant tidpunkt i relevanta kanaler. Gör du den hemläxan kommer du att spara både tid, pengar och anseende. På Le Brand hjälper vi dig och ditt företag att skapa relevant, varumärkesbyggande och affärsnyttig kommunikation. Här berättar vi om hur vi resonerar.

Relevans skapar lojalitet

I vilka kanaler vill dina kunder föra en dialog med ditt företag? Vid vilken tidpunkt vill de att ni pratar med dem? Vad vill de att ni ska säga? När är de som mest köpbenägna? Vad skulle få dem att rekommendera ditt företag till en vän?

Framgångsrik kommunikation handlar om att våga kommunicera på mottagarens villkor. Det är först då ditt budskap blir relevant och dina kunder lojala. På Le Brand hjälper vi dig att skapa mer lönsamma affärer genom att bemöta dina kunders behov och beteenden i det digitala rummet.

Vikten av att vårda sitt varumärke

Branding innebär att etablera, utveckla och vårda sitt varumärke. Digital branding handlar om att göra det på nätet. Hur väl ett digitalt varumärke lyckas beror framför allt på tre saker: Hur varumärket rankas av Google och andra sökmotorer. Hur människor pratar om varumärket i sociala medier. Och hur besökare upplever varumärket i företagets ägda kanalerna, som till exempel hemsidan, nyhetsbrevet, kundtidningen och företagsbloggen.

Bristen på digital varumärkesvård är en av de vanligaste anledningarna till att konsumenter idag väljer att gå över till en konkurrent. Saker som påverkar besökaren negativt är att hen möts av erbjudanden som är inaktuella. Facebook-sidor utan innehåll. Obesvarade kundkommentarer på Twitter. Mail man prenumererar på men som aldrig dyker upp. Hemsidor som inte är anpassade för mobilen. Konkurrenter som hamnar högre upp på Google. Det kan verka som petitesser, men det är de här faktorerna som avgör hur seriöst ditt varumärke upplevs i de digitala rummen.

Kommunikation som skapar affärsnytta

Oavsett var ditt företag väljer att synas kan du vara säker på en sak: Dina kunder letar efter dig på nätet. De googlar ditt företag, de kollar upp er i sociala medier och de läser det ni berättar på er hemsida. Det gör det viktigare än någonsin att ha ett relevant innehåll i sina digitala kommunikationskanaler. Och att hemsidan, företagsbloggen eller Facebook-sidan är riggade för att starta en dialog med besökaren. För även om det innebär mer arbete från er sida finns det också en ljus sida av myntet: Affärsnyttan. Sannolikheten att ro i hamn en affär ökar med upp till 80 % om kunden själv sökt upp företaget, jämfört med kalla samtal eller annan bred marknadföring. En studie gjort av Internet Advertising Bureau visar att 80 % är mer benägna att bli konsumenter av ett specifikt varumärke efter att ha varit i kontakt med det i sociala medier. Hela 90 procent säger också att de rekommenderar varumärket till andra.

Det innebär att varje investerad krona i sociala medier kan generera så mycket som 3,34 kronor tillbaka.

En färsk rapport från Boston Consulting Group visar att företag som använder digitala verktyg når högre tillväxt och bättre lönsamhet. Men många små och medelstora svenska företag har svårt att identifiera och implementera de delar av den digitala verktygslådan som krävs för att nå den potentiella tillväxten. Hur rustat är ditt företag för att matcha era kunders och medarbetares digitala beteenden?

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att vårda ditt företags varumärke och skapa ökad affärsnytta i digitala kanaler? Hör av dig till oss för en förutsättningslöst samtal eller beskriv ditt uppdrag så skickar vi en snabboffert.

Vill du ha en offert?

Har du ett uppdrag som du vill få en offert på?
Lämna några enkla uppgifter så hör vi av oss inom kort.